maanantai 1. joulukuuta 2014

...et vaikka oonki perämettän poika, täällon ikävä teidän currymakkaroita.

Sit vielä viimenen setti Berliiniä. Oli ihan mukavaa, että meillä oli toi viimenenki päivä aikaa nähä juttuja, ettei sitä päivää oltu varattu vaan paluumatkaan. Ekana mentiin vieraileen jüdische museumiin, jonka piti muuttaa kaikkien käsitys museoista. Nojaa, enpä ny tiiä. Oli siellä pari tosi vaikuttavaa teosta, niinku esimerkiks holokaustia kuvaava semmonen huone, tms. Oli eniveis ahistava. Sit siellä oli kaikkee juutalaisten historiasta, joka oli kyllä osittain kieltämättä aika mielenkiintosta. Sitä ei oo tajunnu, että juutalaiset oli tosi pitkään Euroopan historiassa semmonen sorrettu ja syrjitty vähemmistö, ja just ku ne saavutti jotain tasa-arvoa nii tuli toinen maailmansota, ja siitä tuskin tarvii sanoa enempää.. Sitte siellä museosssa oli vielä erikoisnäyttely ympärileikkauksesta. Kovin vallan hämmentävä aihe ja vähän siellä korvia kuumotti.




Ton museon jälkeen lähettiin tuli puon alla kattomaan East side gallerya, 1,3 km:n mittasta pätkää muuria, joka on täytetty eri taiteilijoiden teoksilla. Se oli kyllä oikeen turistirysä, vaikka oli niin älyttömän kylmä! Ja tiettyjen kuvien edessä parveili valtavasti ihmisiä. Mutta hienoja ja vaikuttavia kuvia. Vähän vaan inhottavaa, että suureen osaan oli jengi käyny ite piirtelemäs/sprayaamassa juttuja. Eihän tommosta voi valvoa, mutta hei camoon..





Berliini oli muutenki paikottain tosi sotkusen näkönen, mut se oli jopa osa kaupungin viehätystä. Ja ku monet on sanonu, että sen eron idän ja lännen välillä voi huomata vieläki, niin se on ihan totta. Osassa paikoista ei osannu sanoa yhtään, että kummalla puolella oli, ku on rakennettu niin paljon uuttaki, mutta paikottain se kontrasti oliki taas tosi suuri.

Mä tajusin ennen tota Berliinin reissua, että jos mun pitäs sanoa mikä on mun lempikaupunki maailmalla, mihin matkustaisin mielelläni uudestaan, nii mä en olis osannu vastata tohon. Oon käyny monissa paikoissa, ja suurin osa on ollu sillee aivan tosi jees, mutta ei mulla oo mihinkään mitään polttavaa tarvetta päästä takasin. Nyt on ja nyt osaisin vastata siihen kysymykseen! Se on Berliini. Mä rakastuin. Siks tää maailman pitkin yhteispäivitys.

kuvassa 2snt:n kolikko josta sai tehä tommosen :3




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti