sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Alive in Hamburg

Joo, tässä ehkä mahdollisesti aletaan palaamaan elävien kirjoihin. En nyt toki ihan varma vielä oo, syöminen pelottaa ja tollee. Mutta päätettiin ottaa viikonloppuna ilo irti meidän opiskelijakorteista ja lähdettiin käymään Hampurissa päiväseltään. Jännä, että Hampuri on Saksan toisiks isoin kaupunki, mutta silti tuntu ettei siellä ny mitenkään älyttömästi mitään nähtävää ollu? Tai sit ei oltu vaan tehty tarpeeks etukäteisvalmisteluja. Käytiin tsekkaamassa satama-aluetta, legendaarinen Reeperbahn, Raatihuone, suklaamuseo ja keskustaa.




Ehkä yks syy miksen heti oikopäätä rakastunu Hampuriin, oli se, että sää oli ihan hanurista. Aamupäivällä vähä paisto aurinko, mut sit meni pilveen, oli tosi synkkää ja kylmä ja jossai vaiheessa alko vielä sataa kaiken kukkuraks. Ja tuuli niin pirusti. Mitehä mä enää muuten selviän Vaasan siperiasimulaattorista?

Hampuri oli myös suhteellisen moderni kaupunki, ja mua enemmän viehättää täällä Saksassa kaikki vanhat kaupungit, niinku ny Bremen esimerkiks. Mut uskon, että jos tonne Hampuriin olis vähä paremmalla säällä menny, niin vois olla mielipide vähä positiivisempi. Mut ainaki siellä oli kyllä parhaat pretzelit mitä oon syöny! Ja mä oon syöny niitä viime päivinä (viikkoina jopa melkee) PALJON.

Reeperbahn kyllä hämmensi. Sieltä löyty mm. Hesburger kaikkien riettaiden putiikkien keskeltä. En ees tienny että Heseä olis viety Suomen ulkopuolelle ollenkaan. Siellä näky myös ihan valtavan paljon kodittomia, niinku kyllä yleisestikki aika paljon Hampurissa, mikä ei kyllä kauheesti kaunistanu katukuvaa. Reeperbahnillaki oli omat joulumarkkinat käynnistymässä. Hieman erilaiset joulumarkkinat vaan.......


Mutta joulumarkkinoista puheen ollen. Ne alkaa täällä ens viikonloppuna ja mä en malta odottaa!! Oon ihan täpinöissä. Hannoverissa ja tuolla Hampurissa näky jo tooosi paljon kaikkia valmisteluja ja aika massiivisia systeemeitä on kyllä luvassa. Hihiii, pääsee oikeen kunnolla joulutunnelmaan ihan pian. Aion kiertää kaikki lähiseutujen isoimmat markkinat ja juoda Glühweinia kyllästymiseen asti.

Mun ajatus ja kirjotus tuntuu vähä harhailevan, nii lopuks vielä summa summarum viikonlopusta: Hampuri - ei niin ihmeellinen ku olin odottanu. Olotila - tauti alkaa olla ehkä toivottavasti pian selätetty. Jau. Torstaina Berliiniin.

4 kommenttia:

  1. Hei,
    olen ymmärtänyt, ettei Saksassa saa opiskelijat alennusta junalipuista, niin mihin viittasit kun kirjoitit "ottaa viikonloppuna ilo irti meidän opiskelijakorteista"?
    On muuten kiva blogi ja toivottavasti jaksat kirjoitella. :)
    -T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, pitää paikkansa ettei junalipuista varsinaisesti saa opiskelija-alennuksia, mutta ainakin täällä Ala-Saksissa (ja ilmeisesti myös aika monissa muissakin osavaltioissa) opiskelijakortilla saa matkustaa hitaammilla junilla ilmaseks ihan rajattomasti oman osavaltion sisällä :) Ja esimerkiksi me päästään meidän opiskelijakorteilla Hampuriin ja Bremeniin asti, vaikka ne onkin omia osavaltioitaan.
      Ja kiitos kommentista, tämmönen piristää aina :)

      Poista
  2. Kuulostaa kyllä kivalta, toivottavasti Baijerillakin on sama etu (jos siis sinne joskus pääsen). -T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun kaveri oli siellä viime vuonna vaihdossa, pitäs olla jokseenki sama systeemi sielläkin :)

      Poista